Monday 9 January 2012

Keburukan Hilaian

Keburukan Hilaian
Allahhu akbar, mengeluh aku pada kelemahan diri ini. Bukan lagi remaja sekolah yang lincah mengelecet bola. Allah maha kaya, jasad dan upaya ku kini diatur Allah untuk fitrah yang seterusnya dalam perjalanan hidup ini (GenQ 5 - m/s 32). Kini pengalaman lalu aku kongsi bersama-sama aulad khariah ku bermain futsal. Mereka harus dipimpin, aku perlu memimpin.

Tatkala dengan keriuhhan gelanggang futsal ini, ada pula sisipan halai tawa remaja yang aku fikir mereka hanya  berpeleseran disudut taman rekreasi ini. Ntahkan apa yang terlalu mecuit hati hingga beberapa ungkap kata yang kurang enak luncur dari mulut mereka. Justeru, gelagat mereka mendapat perhatian pengunjung yang lain. Pandangan mereka tajam, menampakkan ketidak keselesaan. Apa saja yang melintasi mereka dijadikan bahan jenaka.

Dalam lamunan ini teringat aku akan perilaku mamalia bernama Dubuk (Hyena). Bukan aku ingin menyamakan mereka dengan makhluk itu, tapi setiap kejadian Allah, haruslah diamati dengan akal yang jernih agar kita terdidik secara lansung. Bukankah Allah maha kaya, mana mungkin ada dalam satu ciptaanNya untuk di sia-siakan.
Majoriti manusia tidak meminati Dubuk; utk jadikan maskot? Logo? Atau icon dalam merealisasikn sesuatu yang positif. Di alam haiwan juga lebih banyak musuh dari simbiosis (mengambil manfaat dari sifat semulajadi). Hidup dalam kumpulan, sifat ganas dan gelojoh sabahagian dari fitrah Allah ke atasnya sebagai haiwan maging. Ia dicipta Allah untuk mempunyai bunyi suara mirip akan hilaian manusia. Sehingga ada masanya, bunyi hilaian mereka menyeramkan.

Sahabat ku, Ning pernah menyampai pada ku risalah himpunan 10 HUKUMAN ORANG YANG BANYAK KETAWA; 1) Dimurkai Allah. 2) Dikutuk para malaikat. 3) Dipalingkan oleh Nabi Muhammad s.a.w pada hari kiamat. 4) Disoal (dihisab) pada hari kiamat perilaku gelak ketawanya. 5) Terbuka aibnya pada hari kiamat 6) Digemari syaitan akan dirinya 7) Dibenci oleh semua penghuni langit dan bumi. 8) Mati hatinya. 9) Hilang Air mukanya (malu dan kemuliaan). Dan yang ke 10-Lupa pada segala-galanya. Iaitu lalai dalam gelak ketawa sehingga lupa akan dia pada persekitaraannya. Sentitivitinya pada insan yang diguraukan, gangguan yang tercipta dari keasyikkan serta hilang nilai ukhwah islamiah yang harus ada pada setiap individu muslim.

Ya Allah, ampunkan dosa ku yang telah lalu dan yang akan datang dengan memelihara ku dari melakukan kemaksiatan. Aku pinjam sedikit kata Ustaz Zahazan Mohamed yang sering kali disebutnya dalam ucapan beliau; “Banyak bercakap, banyak dosa.” Ini juga kerana rentetan dari banyak bercakap boleh mengundang kealpaan sehinggalah gelak ketawa.

No comments:

Post a Comment