Monday 9 January 2012

Hati Masin

Hati Masin
Alhamdulillah… Malas nak makan berat-berat malam ni, me segera pun dah cukup. Mungkin, lepas solat maghrib tadi dapat bercakap dengan mak di telefon, terubat kerinduan walaupun baru seminggu lepas pipinya ku cium.
Mak + Rindu + Makan Malam = Kari kepala ikan Merah masakan mak tiba-tiba melintasi kotak memoriku. Sedap sungguh! sentuhan tangan mak cukup tersendiri. Pernah aku terfikir, kenapa bukan sebarangan ikan dapat memberikan umph! dalam masakan kari ni… Siakap, Kerapu, Indian Halibut (ikan sebelah) hanya menyerlah keunikan rasa dan jalinan isinya pada resipi yang tertentu.
Macam manusia jugalah. Allah jadikan manusia itu sejenis, namun memiliki keperibadian, kemahiran, bakat serta tahap ilmu yang berbeza. Kenalkah kita akan diri kita sebenarnya? Itu menjadi wadah pengembaran dan penerokaan hidup ini, aku yakin! Akal perlu dibina, hati perlu diperkasa.
Macam kisah ‘Ikan dilaut dan Ikan dipinggan’; masinnya air laut tak mampu menyerap ke dalam isi ikan seumur hidupnya, tetapi bila ikan telah mati, secubit garam pun sudah cukup untuk memasinkannya…Begitulah hati, hati yang hidup sangat sukar dinodai. Tapi bila hati mati, mudahnya dipengaruhi oleh unsur-unsur negatif. Secubit dosa mampu merosakkan hati. Dalam hati jugalah diamnya nafsu perlu kita kekangi. Rasional inilah Rasulullah mewasiat pesanan-pesanan agar kita menjaga hati. Hati ini amanah Allah, insyaAllah…

Pedoman Sisipan:
Sabda Nabi, “Perumpamaan umatku adalah seperti hujan; tidak diketahui sama ada awalnya atau akhirnya yang baik.” - Riwayat al-Tirmizi.

No comments:

Post a Comment