Monday 9 January 2012

Akal Tertipu

Akal Tertipu
Alhamdulillah… Selesai sudah mencuci kereta. Dibasahi dengan Rahmat (hujan) Allah turunkan tadi, tinggal disabun dibilas saja. Puas hati dengan usaha sendiri, aku duduk dalam bayang pokok kelapa gading, menikmati redup melayan penat.
Waktu begini kita pasti ralat (kecewa) kalau ade dedebu atau dedaun singgah mencemar duli. Tiba-tiba nampak kelibat seekor pepatung tertarik dengan kemilauan kereta aku. Nama rasminya sibu-sibu tapi di kampong aku, orang panggil ‘Dragonfly’. Aku kagum dengan makhluk Allah yg kerdil ini. Antara sebabnya kitaran hidup dua alamnya. Siapa yang pernah layan paya memburu puyu, haruan atau ‘ikan kareng’ menggunakan tangguk pasti senang tertangkap pepatung ‘junior’ ni.
Ralik aku tersentak bila tiba-tiba pepatung ni ‘breakdance’ atas hud kereta. MasyaAllah, tertipu rupanya si pepatung ni dengan hud kereta aku yang jenih memantul tu. Tarian kedepan-kebelakang, keatas-kebawah itu adalah perilaku normal si pepatung apabila ia bertelur di muka air. Patuh dengan fitrah Allah ke atasnya, sentiasa mencari air yang tenang untuk melahirkan zuriatnya. Tidak di air laut, tidak di tanah, dan tidak di tong sampah.
Makhluk kerdil ini bisa akur dengan fitrah Allah keatasnya, mengapa manusia ada yang enggan. Pepatung ini tidak berakal, tertipu dengan kejernihan kereta yang baru dicuci, tetapi manusia yang Allah kurnia akal tetap dan masih ditipu dunia dengan hasutan dan godaan. Anak-anak kecil dibuang merata tempat tiada ihsan untuk mereka. Yang kehilangan nyawa, merentap hati aku setiap kali berita ku baca. Nasihat Rasullullah dalam melatih ihsan dalam hati, tatapilah wajah Ibu kalian ketika tidur, tatapilah wajah anak kecil yang sedang tidur. Ciumlah mereka.
Kasihan si pepatung, tertipu dengan keindahan duniawi, yakin anak-anaknya akan menetas dan hidup dalam fitrah sepertinya. Kasihan manusia yang Allah darjatkan dengan akal, mudah sungguh menuruti nafsu, tunduk pada hasutan syaitan. Hanya dengan ilmu, akal dapat dimuliakan. Ampunkan dosa-dosa kami ya-Allah, kurniakan setiap daripada kami Taufik serta Hidayah Mu, astaghfirullah…

Pedoman Sisipan:
Sabda Nabi S.A.W., “Sesiapa yang tidak mengasihani manusia, nescaya Allah ‘Azzawajalla tidak mengasihaninya.” – Riwayat al-Bukhari dan Muslim

No comments:

Post a Comment