Saturday 11 August 2012

Merayau Liar Jangan Dibiar

Astaghfirullah... berderau darah ku yang hanya bersingelet dan berkain pelekat di tika ini. Cemas tak luncur je kain ni!Geli lenganku bergeseran dengan makhluk bewarna hijau dan panjang melentik-lentik. Ia bernyawa tapi mujur tidak melatah seperti ku.
Dalam keasyikkan aku menyidai kain baju diampaian tidak ku sedari ada makhluk yang menjalar pada dawai ampaian ini. Padan dengan muka sendiri, natijah kerana tidak kerap memantau belakang rumah, pokok sayur petola yang ku tanam sekian lama sudah bebas menjalar liar. Next thing in to do list! Siap jemur kain ni harus aku membendung pokok petola ni. Melingko-lingko bahasa kampung aku.
Tertib utama dalam penanaman tumbuhan jenis menjalar seperti ini ialah kita wajib menyediakan tempat untuk ia memanjat. Samada tiang ataupun para yang melintang. Pernah sekali dalam pengalaman ku pergi ke kebun pertanian buah tembikai susu, mereka mengunakan jaring tali diikat dari bawah ke atas bumbung dalam rumah hijau. Kaedah sebegini memudahkan kita memantau tumbesaran pokok, mengawal 'keliarannya' serta mudah untuk mengawasi serta memetik hasil darinya. Buah yang baik datang dari pokok yang terjaga, semua orang suka.
Disini mudah untuk kita faham, pokok yang memerlukan cahaya akan berusaha kearahnya, liar menjalar. Begini jua harus kita melayan nafsu dan akhlak kita. Cahaya umpama keinginan dan matlamat yang dituju. Tiang untuk memanjat tadi diibaratkan seperti ilmu. Tanpa ilmu akhlak menjadi liar. Tanpa ilmu hidup tiada pengangan dan disiplin diri kepincangan. Dengan adanya tertib sebegini, keperibadian dan identiti kita pasti berkualiti seperti buahan dan sayuran segar yang di idamkan. Memiliki akhlak yang baik menjadi keutaman dalam hidup beragama.
Akhlak = Islam = Akhlak! Islam membentuk manusia berakhlak baik. Akhlak yang baik mencerminkan agama Islam. Maka tiada akhlak yang terbaik selain Akhlak Islam. Dan Muhammad Rasulullah itu teladan yang terbaik. Benchmark yang paling tinggi harus menjadi matlamat setiap manusia yang mengaku umat baginda. Jom buat kempen '1 Islam 1 Akhlak' lepas ni! Ya Allah, satukan hati kami dalam agama kami, dalam perjuangan kami.

Pedoman sisipan:
(kisah - Pucuk Pokok menjalar - Pokok Petola - Kacang Kelisa)

No comments:

Post a Comment