Sunday 26 February 2012

Murahnya si Pemurah

Murah Si Pemurah
Alhamdulillah, setiap jemari ku hisap sisa pulut durian bersantan: mengambil sunah Rasulullah S.A.W. Kesempatan begini harus direbut tiap kali musim buah tiba. Cuma, kerana sedikit malas untuk memasak pulut, aku singgah di tepian jalan tadi membeli lemang. Sekarang, bukan musim perayaan pun, lemang boleh dibeli dimana-mana. Tiba-tiba terdetik di hati ini; mengapa mesti habis madu sepah dibuang, sedangkan lemang belum dihidang buluh dah terbang?!

Tergamam seketika bila aku mengenangkan nasib si buluh. Tumbuhan yg hebat dicipta Yang Maha Hebat. Membanting aur agar tebing tak runtuh, nelayan sungai selesa membina jeti dipayungi rumpunan buluh. Siapa yang biasa merayap sungai belukar boleh amati sendiri keperibadian pokok buluh ini. Tumbuhnya tidak melata-kemas dalam rumpunan. Beranting halus tidak berdahan-berdaun tirus. Tumbuhnya tegap lurus-lentur dibuai angin. Teduhan rumpunan buluh ini lapang, jarang untuk ditemui hutan buluh dipenuhi semak tumbuhan renek. Batangnya beronga dan beruas-ruas, menjadikan batangnya kukuh dan tidak patah-putus seperti dahan kayu.

Lihat pula manfaat darinya. Dari rebung lagi digulai lemak bersama perut lembu. Batangnya manusia manfaatkan habis-habisan; membuat rakit, pangkit yang nyaman, pondok-dangau, tiang, para, dibelah-diketuk dihampar menjadi dinding dan lantai. Dulu bangunan kukuh dibina dengan alangnya, galah, tangga, bubu, tiang antena, bidai serta tikar, dan yang kita gemari; lemang! Zaman kanak-kanak, aku manfaatkan menjadi pelita, obor dan bermain bedil. Ada juga yang mencari rezeki dengan menjadikan kraftangan dengannya. Kenangkan sendiri, terlalu panjang senarai untuk aku urai satu persatu.

Tapi berapakah nilainya?! Semahal Jati, Cengal, Nyatuh atau percuma? Kalau lemang sudah tentu mahal pulut dari buluhnya. Kelapa yang jatuh di kait, kita nikmati penuh selera, galahnya pergi ke mana? Sesal aku ketika kecil dulu banyak buluh aku bazirkan untuk menang pertandinagn menghias khemah ketika Jambori.  Kita terlalu gelojoh hingga lupa bersyukur akan nikmat Allah melalui buluh-buluh ini. Hidupnya tidak menyusah hidupan lain malah terlalu banyak memberi manfaat. Kita manusia harus hidup berjasa seperti buluh. Nilai jasa kita itu, biarlah Allah menghitung kira. Ya Allah, masukkanlah kami dalam golongan hamba Mu yang bersyukur dengan sedikit dari nikmat Mu, amin.

Pedoman Sisipan:
Sabda Nabi S.A.W., “Sesiapa yang menyenangkan orang yang susah, Allah akan menyenangkannya di dunia dan akhirat serta Allah menolongnya selagimana hambanya berusaha menolong saudaranya.” – Riwayat Muslim

No comments:

Post a Comment